به گزارش قم نا به نقل از ستاد خبری همایش بین المللی «حکومت علوی نگاهی پس از 14 قرن»، فاطمه چاگپر در نشست تخصصی «حکومت علوی و چشم اندازها» همایش بین المللی حکومت علوی نگاهی پس از 14 قرن که در دانشگاه مفید قم برگزار شد طی مقالهای با عنوان «مروری بر حکومت امام علی(ع) بعد از 14 قرن» اظهار کرد: بررسی حکومت حضرت علی(ع) بعد از 1400 سال موضوع این مقاله است.
وی افزود: عینیترین مدل برای اداره حکومت بر اساس اسلام، شیوه حکومتی پیامبر اکرم(ص) و سپس نظام تشکیل یافته توسط حضرت علی(ع) است.
این پژوهشگر کنیایی با بیان اینکه پیش از انقلاب اسلامی و در دوران طاغوت ایران دارای مشکلات زیادی بود گفت: شاه مصونیتهای زیادی به آمریکاییها داده بود و هرچند بسیار قدرت داشت اما با این حال هیچگونه مخالفتی را تحمل نمیکرد زیرا موظف بود در مقابل حمایتهای آمریکا، امتیازات خاصی به دولت این کشور بدهد با این حال سرنگون شد.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران پس از این موفقیت موظف است حکومتی بر اساس شیوه سیاسی و اجتماعی امام علی(ع) ارائه دهد؛ در این زمینه باید وضع حکومتهای غربی را با آنچه در ایران رخ می دهد مقایسه کرد.
چاگپر خاطرنشان کرد: در حکومت اسلامی باید به سمت اخلاق پیش رفت در حالیکه در حکومتهای غربی تنها به سمت ضد اخلاقیات پیش میروند و در عین حال تاکید میکنند قدرتشان برگرفته از رأی مردم است ولی حقیقت آن است که تنها حکومت با این ویژگی نظام جمهوری اسلامی است.
این پژوهشگر و محقق کنیایی با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) برای قدرت به میدان نیامد بلکه احقاق حقوق مردم را مد نظر داشت عنوان کرد: در دوران حکومت خلفای سه گانه امتیازاتی به برخی افراد داده شده بود که ایشان آنها را قبول نداشت و در راستی حذفشان گام برداشت؛ در فرمایشات ایشان به مالک اشتر میبینیم که در عهدنامهای مالک را به وظایف و مسئولیتهای حاکمان و حقوق مردم نسبت به حکومت آشنا کردند.
وی افزود: ارتباط میان مسلمانان و اقلیتها در نامه یا عهدنامه مالک اشتر موجود است، در این عهدنامه حضرت علی(ع) فرمودهاند مقامات باید بر اساس صداقت، تقوا و شایستگیهای خود منصوب شوند و لازم است که شیوه صحیح و صادقانه را برای حکومت برگزینند.
چاگپر با بیان اینکه چنانچه امروز مقایسه صورت گیرد در مییابیم کشورهایی که از حقوق بشر سخن میگویند، میتوانند به عنوان مهمترین منبع به عهدنامه مالک اشتر مراجعه کنند بیان کرد: در این صورت به این نتیجه میرسند که انسانها میتوانند بر اساس این تعالیم قانونمند باشند وگرنه آشفتگی اجتماعی، شکنجه افراد بیگناه و زندانی کردن مردم به بهانههای مختلف صورت میگیرد در حالیکه امام علی(ع) تاکید دارند همه باید از امنیت، بهره مندی و فرصت برابر برخوردار باشند و این در شرایطی محقق خواهد شد که حاکمان بر اساس عدالت و برابری حکومت کنند.
این محقق کنیایی حق حیات را نخستین حق انسان دانست و گفت: به همین دلیل اسلام قتل را شنیعترین جنایت ممکن میداند؛ چگونه ممکن است انسانی در غرب این اجازه را دارد که انسانی بکشد و خود قصاص نشود؟
وی اضافه کرد: حضرت علی(ع) میفرمایند تنها در موضع دفاع میتوان به جنگ متوسل شد ولی میبینیم امروز کسانی مانند اوباما که دم از صلح میزنند، جنگ علیه دیگران را به راحتی راه میاندازند.
چاگپر بیان کرد: آزادی اعتقادی و دینی دیگر حقی است که هر انسان به عنوان آزادی اندیشه دارد و اگر این اصل تحقق یابد دیگر حقوق آدمی نیز به دست میآید؛ امام علی(ع) بر این مسئله در زمان خودشان تاکید داشتند به عنوان مثال در زمان خلیفه سوم از ایشان خواستند خلافت را بپذیرد ولی میفرمودند باید بر اساس انتخاب مردم این امر صورت بگیرد و در نهایت هم همین امر اتفاق افتاد.
این پژوهشگر کنیایی با بیان اینکه امروز در بحرین 70 درصد مردم شیعه هستند خاطرنشان کرد: مردم این کشور از حقوق اصلی خود محروم شدهاند در حالیکه در کشوری به اصطلاح اسلامی زندگی میکنند.
وی ادامه داد: امام علی(ع) معتقد بودند هیچ کس نباید با زور اعلام بیعت کند؛ حق دیگری که ایشان بر آن تاکید داشتند برابری نژادی است به این ترتیب که انسانها از هر نژادی از حقوق برابر برخوردارند و این امر دلیلی بر رجحان بر دیگران نیست؛ در کلام مولا علی(ع) میبینیم که فرمودند انسانها یا هم کیش تو هستند یا در انسانیت برابر با تو.