کد خبر ۳۴۱۸۳ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۷
آیت‎الله جوادی آملی:

«لا اکراه فی الدین» مربوط به اختیار انسان در عالم تکوین است

حضرت آیت‎الله جوادی آملی با بیان این که خداوند متعال در نظام تکوین انسان را خداوند آزاد آفریده است اما نظام جزا و پاداش در نظام تکوین وجود دارد، این «لا اکراه فی الدین»، ناظر به اختیار تکوینی انسان است، گفت: دین آمده و گفته شما بین تکوین و تشریع خلط کردید، اگر این کار را بکنید همه گناهان برای شما حلال می‎شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، حضرت آیت‎الله عبدالله جوادی آملی، در درس خارج تفسیر خود در ادامه تفسیر سوره مبارکه زخرف گفت: سوره مبارکه زخرف چون در مکه نازل شد و اصول دین در این نوع سوره‎ها مطرح است، در صدر این سوره جریان انبیا را متذکر شد و خصوصیت نبوت پیامبر اکرم(ص) را بیان کرد و سپس جریان ابراهیم خلیل(ع) و جریان حضرت موسی(ع) و در نهایت جریان حضرت مسیح(ع) را خاطرنشان کرد.

وی با اشاره به آیه «وَجَعَلُوا الْمَلَائِکَةَ الَّذِینَ هُمْ عِبَادُ الرَّحْمَنِ إِنَاثًا أَشَهِدُوا خَلْقَهُمْ سَتُکْتَبُ شَهَادَتُهُمْ وَیُسْأَلُونَ ﴿19﴾»، افزود: برخی بر این هستند که مشرکان فرشتگان را نمی‎پرستند بلکه بت‎ها را می‎پرستند، در خود این سوره ثابت شد که مشرکان ابتدا فرشته‎ها را می‎پرستیدند و این اجسام و اوثان تندیس و بزرگداشت آن فرشتگان بود، در این آیه به این مطلب اشاره شده است، حال ممکن است که بعدها عده‎ای جاهل بت‎ها را هم احترام بگذارند، ملائکه را عبادت کردند و خلط بین تکوین و تشریع کردند.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که خداوند متعال در نظام تکوین انسان را خداوند آزاد آفریده است اما نظام جزا و پاداش در نظام تکوین وجود دارد، این «لا اکراه فی الدین»، ناظر به اختیار تکوینی انسان است، اظهار کرد: دین آمده و گفته شما بین تکوین و تشریع خلط کردید، اگر این کار را بکنید همه گناهان برای شما حلال می‎شود، بشر آزاد نیست که اباحیگیری کند، مشرکان بین تشریع و تکوین خلط کردند و گفتند «وَقَالُوا لَوْ شَاء الرَّحْمَنُ مَا عَبَدْنَاهُم مَّا لَهُم بِذَلِکَ مِنْ عِلْمٍ إِنْ هُمْ إِلَّا یَخْرُصُونَ ﴿20﴾».

وی با ادامه دادن تفسیر آیات 63 به ویژگی‎های پیامبری حضرت عیسی(ع) پرداخت و ادامه داد: حضرت عیسی(ع) با معجزات آمد و در همان زادروزش با سخن این که من پیامبرم و به من کتاب داده شده است، فرمود همراه من حکمت است و شرعه و منهاج من هم حل اختلاف و ایجاد وحدت است، حکمت را قرآن کریم کوثر می‎داند در برابر تکاثر و نمونه‎هایی از حکمت را هم ذکر می‎کند.

حضرت آیت‎الله جوادی آملی به نمونه‎های از حکمت مطرح شده در سوره اسرا پرداخت و گفت: در خیلی از جاها خداوند به جای این که به انسان بگوید شما فاقد مال هستید به انسان می‎گوید فقیر است، فقیر به معنی گدا نیست، فقیر یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است و مقاوم نیست، ملتی که جیبش خالی باشد اقتصادش مقاوم و مقاومتی نیست، این که قرآن حکمت دارد، بخشی حکمت نظری که به توحید نظر دارد و حکمت عملی ناظر به اخلاق و تهذیب است.

وی بیان کرد: فرمود رهاورد من حکمت است و من برای ایجاد وحدت آمده‎ام، خداوند توصیه هم می‎کند که از خداوند بپرهیزید، «قَالَ قَدْ جِئْتُکُم بِالْحِکْمَةِ وَلِأُبَیِّنَ لَکُم بَعْضَ الَّذِی تَخْتَلِفُونَ فِیهِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِیعُونِ ﴿63﴾»، یک اختلاف اختلاف علمی و نظری است و مشکلی ندارد اما یک اختلاف اختلافی است که سبب عذاب می‎شود و خداوند از آن نهی کرده است، این وحدت صراط مستقیم است، داشتن حکمت و بینه صراط مستقیم است.

 

منبع: رسانيوز

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com