به گزارش قم نا به نقل از رسا ، حجتالاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، امشب پس از نماز مغرب و عشاء در درس تفسیر هفتگی که در محل شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد با بیان اینکه سوره همزه یکی از سورههای مکی با 9 آیه و با مضمون مذمت تمسخر و سرزنش دیگران نازل شده است، اظهار کرد: همچنین این سوره در مذمت مال اندوزی و پرهیز از پرداخت امور مالی حقوقی و شرعی هشدارهای جدی به بندگان دارد.
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با اشاره به اینکه امام صادق(ع) در روایتی میفرماید هر کس سوره همزه را در یکی از نمازهای واجب خود به جای سوره توحید بخواند فقر از زندگی او ریشهکن خواهد شد، عنوان کرد: خواندن مکرر و تمسک به این سوره موجب افزایش رزق و روزی شخص میشود؛ سوره همزه با کلمه «ویل» شروع میشود و به معنای «وای بر کسانی که» اعمالی منافی عزت بندگان انجام می دهند است.
حجتالاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه در اولین آیه سوره همزه تمسخر به هر حالت به شدت مورد مذمت خداوند متعال قرار گرفته است، گفت: امروزه در جامعه اسلامی برخی رسانهها را میتوان یافت که افزایش تیراژ روزنامه خود را با تحقیر دیگران می دانند و تهمت بستن را از اصول حرفهای کار خود میبینند.
وی با اشاره به جو سازی های موجود در رسانهها، تصریح کرد: آیه مبارکه «وَیْلٌ لِّکُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ » هشدارهای جدی را به این رسانهها و فضاهای آلوده به اخبار کذب و جو ساز میدهد.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ریشه عیبجویی و تحقیر در تکبر و خود برتر بینی است، اظهار کرد: در این آیه غیبت در نهان و پنهان به شدت مذمت شده است و این جواب برخی از کسانی است که مدعی هستند که جلوی خود شخص در جمع این عیب را مطرح میکنند و این عمل خویش را غیبت نمی دانند.
وی افزود: یکی از آیات این سوره آنان که به مال اندوزی و شمارش مال خود مشغول هستند را به هشداری جدی متوجه ساخته است.
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با اشاره به اینکه تصور این ثروتمندان این است که مال آنها برایشان می ماند، عنوان کرد: از امام معصوم نقل شده است که مالی در حقیقت برای خود انسان است که بخورد، بپوشاند و یا وقف کند؛ وقف یک فرهنگ پسندیدهای است که در فرهنگ اسلام به آن توجه خاصی است.
حجتالاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه بهترین مال در نگاه اسلام این است که در خدمت بشر باشد، گفت: امام رضا(ع) فرمود که بهترین مال این است که در خدمت آبروی بندگان باشد.