به گزارش قم نا ، حجتالاسلام صادق یوسفی مقدم با اشاره به اهمیت پژوهشهای قرآنی اظهار کرد: پژوهش باید مسئلهمحور باشد و متناسب با نیاز جامعه، فرد یا خانواده باشد، بنابراین در پژوهش قرآنی باید پاسخگوی این نیاز باشیم.
وی خاطرنشان کرد: مسئلهمحوری دارای مراحل و مراتب متفاوتی است، برخی اوقات مسئله اجتماعی و عمومی است، نیاز عمومی وجود دارد که جامعه بداند که قرآن کریم برای مردمسالاری دینی چه دیدگاه و نظریهای دارد.
رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن عنوان کرد: برخی اوقات مسئلهمحوری، مسئله نخبگانی بوده و برای سطح و مخاطب خاص مسئله است، در کتاب فرهنگ قرآن در هر موضوعی که کار و تحقیق شده، در آغاز هر موضوع و مدخل نوشته شده که در این موضوع و مدخل از چه عناوینی استفاده شده است.
وی با بیان اینکه هر عنوانی معنای خاص خود را دارد و برداشتهای مخصوص خودش باید به وسیله آن تعقیب شود، گفت: در اعتقاد به عدم ترادف یک زمینه گسترده برای پژوهش به وجود میآید و فضای بسیار وسیعی در اختیار محقق قرار میگیرد.
یوسفیمقدم یادآور شد: تفسیر ترتیبی و موضوعی بسیار گسترده و وسیع است، در حالیکه در اعتقاد به ترادف این گستردگی به این وسعت به وجود نمیآید.
وی عنوان کرد: در پژوهشهای قرآنی باید مسائلی که مخاطبان خاصی دارد، مورد تعریف قرار گیرد، بخشی از پژوهشهای قرآنی مسئلهمحور نیست، بلکه شبههمحور بوده و مسئله آن سئوالی است که مخاطب برایش به وجود آمده و نیازی است که مخاطب احساس میکند، بنابراین باید پاسخگوی این نیاز باشیم.
رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن با اشاره به مسئله شبهه گفت: شبهه برای انحراف به وجود میآید، کسی که شبهه به وجود میآورد، قصدش ایجاد انحراف و گمراهی در مخاطب است، بنابراین بخشی از پژوهشها و تحقیقات معطوف به شبهه است، به عبارتی دیگر شبههمحوری با مسئلهمحوری نسبت به یکدیگر متفاوت هستند.
منبع : فارس