کد خبر ۲۸۳۵۲ انتشار : ۲۲ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۵۵
مدیرکل تأمین اجتماعی قم خبر داد:

جایگزینی مکانیزم ابلاغ الکترونیک احکام مطالباتی کارفرمایان به جای ابلاغ دستی در تامین اجتماعی قم

موسوی با اشاره به ابلاغ الکترونیکی صورت حساب کارگاه ها تصریح کرد: جایگزینی مکانیزم ابلاغ الکترونیک احکام مطالباتی به جای ابلاغ دستی به منظور بهبود فرآیندهای پیگیری مطالبات و تحقق وصول به هنگام مطالبات جاری و معوق از سال گذشته آغاز شده است.

به گزارش قم نا به نقل از روابط عمومی اداره کل تامین اجتماعی قم،سید مجتبی موسوی در گفت وگویی با پایگاه اطلاع رسانی این اداره کل که به مناسبت هفته تامین اجتماعی انجام شده با تشریح اقدامات این اداره کل در سال 93 افزود:امکان ارائه لیست صورت مزد و حقوق از طریق اینترنت برای پانزده هزار کارفرما که موظف هستند هر ماه لیست بیمه کارکنان خود را ارائه دهند از طریق تمامی شعب که مجهز به سیستم دریافت لیست از طریق اینترنت هستند،در سال 93 امکان پذیر شده است.
وی با بیان اینکه دریافت و پرداخت غیر حضوری حق بیمه توسط سازمان تامین اجتماعی محقق شده است،افزود:حق بیمه ها از طریق اینترنت و دستگاه های ATM و POS دریافت می شود.
وی با اشاره به دریافت برگ پرداخت و پرداخت غیر حضوری حق بیمه از بیمه های اختیاری، حرف و مشاغل آزاد و بیمه های خاص، اظهار داشت: بیمه شدگان بیمه های اختیاری، حرف و مشاغل آزاد و بیمه های خاص می توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی این اداره کل به نشانی www.qom.tamin.ir و استفاده از منوی مربوطه در بخش خدمات آنلاین نسبت به اخذ برگ پرداخت و پرداخت حق بیمه دوره مورد نظر خود از طریق اینترنت اقدام کنند و نیازی به مراجعه به شعب یا کارگزاری ندارند.
مدیرکل تامین اجتماعی قم با اشاره به سامانه متمرکز بیمه بیکاری تصریح کرد: در راستای ایجاد بانک های اطلاعات متمرکز و انسجام در مدیریت منابع و مصارف صندوق بیمه بیکاری و کاهش هزینه ها، بهبود فرآیندها، سامانه بیمه بیکاری در سطح ستاد مرکزی سازمان ایجاد شده و در حال حاضر اطلاعات تمامی مقرری بگیران در ستاد تجمیع و به روز رسانی می شود  و مراحل همپوشانی و پرداخت متمرکز بیمه بیکاری توسط مرکز در حال اجرا و توسعه است.
موسوی گفت:با انعقاد تفاهم نامه و تعامل اطلاعات با سازمان ها و نهادها، تعامل اطلاعاتی با سازمان فنی و حرفه ای به منظور استعلام صحت کارت مهارت کارگران ساختمانی، تعامل برخط با سازمان ثبت احوال به منظور دریافت اطلاعات هویتی مخاطبان انجام می شود.
وی افزود:در آینده نزدیک با تشکیل الکترونیکی پرونده های فنی بیمه شدگان، مستمری و درآمد حق بیمه هم زمان با نامنویسی و ورود اطلاعات اولیه در تمامی شعب استان با هدف حذف اسناد و مدارک کاغذی و سهولت در گردش اسناد و اطلاعات پروژه،پرونده الکترونیک برای بیمه شدگان جدیدالورود طراحی شده که موجب تحول بنیادین در فرآیند های سازمان خواهد شد.
وی گفت:سامانه متمرکز ارائه فیش و حکم افزایش به منظور ارائه خدمات غیر حضوری به مخاطبان به خصوص مستمری بگیران سازمان طراحی شده و ساخت سامانه های مذکور در دستور کار قرار گرفته و پس از طی مراحل اجرای آزمایشی به بهره برداری رسیده است که در حال حاضر مستمری بگیران می توانند با مراجعه به سایت رسمی سازمان به نشانی www.Qom.tamin.ir علاوه بر مشاهده فیش مستمری و حکم افزایش سالیانه نسبت به چاپ آن اقدام کنند.
مدیرکل تأمین اجتماعی قم با اشاره به اجرای ماده 45 قانون برنامه پنجم توسعه و صدور بخش نامه مربوطه، افزود:برخورداری ایثارگران و فرزندان شهدا از تسهیلات مربوط به معافیت از پرداخت مابه التفاوت متعلقه ناشی از انتقال کسور بازنشستگی از سایر صندوق های سازمان برای 15 سال سنوات بیمه ای بر اساس اجرای ماده 45 قانون برنامه پنجم توسعه انجام شده است.
وی در رابطه با افزایش تعرفه های اروتز و پروتز بیمه شدگان بعضاً تا 300 درصد گفت: بر این اساس هزینه های پرداختی از سوی سازمان برای پروتز ها و اروتزهای مورد استفاده بیمه شدگان مشمول و افراد خانواده آنان افزایش چشمگیری یافته است.
موسوی در خصوص تقسیط بیمه کارگران ساختمانی گفت:با توجه به اینکه حق بیمه سهم کارفرمایی کارگران ساختمانی از محل 15 درصد مجموع عوارض پروانه ساختمانی تأمین می شود،لذا برای مساعدت به متقاضیان پروانه ساختمانی و پس از محاسبات حق بیمه متعلقه در صورت تقاضای متقاضی پروانه ساختمانی مبنی بر تقسیط حق بیمه ساختمانی، میزان حق بیمه سهم کارفرمایی با توجه به نسبت حق بیمه محاسبه شده و مساعدت لازم انجام می شود.
وی با اشاره به برون‌سپاری فعالیت‌های غیر حاکمیتی افزود: افزایش روزافزون فعالیت‌های سازمان و جلوگیری از حجیم شدن و بزرگ شدن سازمان، برون سپاری را به عنوان یک اصل مطرح می‌کند و به همین دلیل و به منظور کاهش فشار مراجعین به واحدهای سازمان برای 3 کارگزاری در سطح استان مجوز لازم صادر شده و فعالیت دارند.
مدیرکل تأمین اجتماعی اظهار داشت:در اجرای مصوبه هیأت وزیران،از تاریخ ابتدای سال 94 تمامی مستمری های بازنشستگی، ازکارافتادگی و مجموع مستمری بازماندگان که تا پایان سال 93 برقرار شده اند به میزان 15 درصد مستمری آنان در اسفند ماه 93 افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: با عنایت به تصمیمات متخذه  توسط شورایعالی کار و افزایش 17 درصدی حداقل دستمزد کارگران در سال 94،حداقل مستمری پرداختی به مستمری بگیران نیز وفق ماده 111 قانون تأمین اجتماعی به میزان 17 درصد افزایش یافته است.
موسوی گفت: به منظور مساعدت به بیمه شدگان در پرداخت یکجا حق بیمه متعلقه بابت احتساب مدت خدمت نظام وظیفه و حضور داوطلبانه در جبهه ها،امکان پرداخت حق بیمه مزبور(سهم بیمه شده)به صورت تقسیط از بهمن ماه 92 تاکنون فراهم شده است.
وی افزود:براساس تفاهمات انجام گرفته بین وزارتخانه های راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی در اجرای مصوبات هیأت وزیران مربوط به مسکن مهر، دستوراداری محاسبه حق بیمه سهم کارفرمایی پروژه های مسکن مهر به واحدهای اجرایی ابلاغ و در حال حاضر مسائل و مشکلات مطروحه پروژه های مسکن مهر حل شده به طوری که با پرداخت حق بیمه تعیین شده مفاصا حساب مربوط به قراردادهای منعقده صادرمی شود و در صورت تداوم پروژه ها،پیمانکاران مربوطه می بایست با رعایت ماده 28 و 39 قانون تأمین اجتماعی نسبت به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه کارکنان شاغل پروژه اقدام کنند.
وی اظهار داشت:به منظور ایجاد وحدت رویه و یکسان سازی در نحوه محاسبه حق بیمه قراردادهای تحقیقاتی و پژوهشی منعقده موضوع ماده 38 قانون تأمین اجتماعی و همچنین تشخیص قراردادهای تحقیقاتی و پژوهشی منعقده وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تشکیل جلسات مشترک در مجلس شورای اسلامی و وزارتخانه های مزبور تفاهم نامه مربوطه انجام و دستور اداری مربوطه درخصوص نحوه محاسبه حق بیمه قراردادهای مزبور و ارائه مفاصا حساب موضوع ماده 38 به واحدهای اجرایی استانی ابلاغ شده است.
وی با اشاره به نامنویسی متمرکز مخاطبین گفت:از ابتدای تیرماه امسال تخصیص شماره تأمین اجتماعی (SSN) به یکایک مخاطبان سازمان اعم از اصلی،تبعی و کارفرما،پس از احراز هویت و ضمن ارتباط بر خط با ثبت احوال و بررسی و پالایش روابط بیمه ای از طریق ماتریس همپوشانی و سپس شناسایی ارتباط اطلاعات بیمه ای گذشته مخاطب و شکل گیری حساب انفرادی توسط شعب تامین اجتماعی استان قم انجام می شود.
موسوی با اشاره به سامانه اینترنتی نمایش سوابق پرداخت حق بیمه و رسیدگی و پاسخگویی به اظهارات و اعتراضات مخاطبین افزود:در راستای ایجاد دولت الکترونیک و ارائه خدمات غیر حضوری مطلوب و همچنین تسهیل در امور جاری،بیمه شدگان محترم می توانند سوابق پرداخت حق بیمه مربوطه را در سامانه اینترنتی سوابق به  نشانی Savabegh.Tamin.ir مشاهده کرده و در صورت اعتراض به آن با استفاده از لینک «اعتراض» درخواست خود را ثبت و همچنین از طریق منوی پیگیری پاسخ را مشاهده کنند.
وی اظهار داشت:به منظور گسترش پوشش بیمه ای به ایرانیان خارج از کشور که فاقد نظام حمایت تأمین اجتماعی هستند،با همکاری سازمان های ذی مدخل امکاناتی فراهم شده است تا هموطنان مذکور بدون نیاز به حضور در کشور نسبت به بیمه پردازی خود نزد سازمان تأمین اجتماعی اقدام کنند.
مدیرکل تامین اجتماعی استان قم در خصوص تعداد بیمه شدگان اصلی گفت:در حال حاضر 221 هزار نفر بیمه شده اصلی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی استان قم هستند که با احتساب بیمه شدگان اصلی و افراد تبعی آنها تعداد 750 هزار نفر در این استان تحت بیمه تامین اجتماعی هستند.
وی به بیمه کارگران ساختمانی استان قم اشاره و بیان کرد: امسال این استان پنج هزار سهمیه برای بیمه کارگران ساختمانی داشته و این در حالی است که در حال حاضر 13 هزار کارگر ساختمانی استان قم تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.
موسوی به پرداخت های این سازمان در سال گذشته اشاره و ابراز داشت:سال گذشته اداره کل تامین اجتماعی قم ماهانه 22 میلیارد تومان پرداختی داشت که این رقم در سالجاری به ماهانه 27 میلیارد تومان رسیده است.
مدیرکل تامین اجتماعی استان قم در ادامه افزود:تامین اجتماعی قم در سال گذشته حدود 500 میلیارد تومان در استان هزینه کرده که 342 میلیارد تومان آن در بخش تعهدات بیمه ای و 122 میلیارد تومان آن نیز پرداخت های درمانی بوده است.
وی ادامه داد:در سالهای 91 و 92 با احتساب پرداخت ها و دریافت ها مبالغ اندکی بیشتر از مصارف نصیب تامین اجتماعی قم شد اما در سال 93 رقم دریافت ها و پرداخت ها با یکدیگر برابری داشت که علاوه بر تعهدات بلند مدت و کوتاه مدت یکی از دلایل آن افتتاح بیمارستان امام رضا(ع) است که منجر به مراجعات بسیاری از مردم به این بیمارستان و افزایش پرداختی های تامین اجتماعی شده است.
موسوی با تاکید بر گسترش ارائه خدمات این سازمان به شکل الکترونیکی گفت:در حال حاضر 12 خدمت تامین اجتماعی بصورت الکترونیک ارائه می شود.
وی افزود:با همکاری خوب کارفرمایان قمی حدود 97 درصد لیست های حق بیمه کارگران بصورت اینترنتی ارسال می شود و 52 درصد بیمه شدگان حرف و مشاغل آزاد نیز برگ پرداخت ماهانه خود را بصورت اینترنتی دریافت و پرداخت می کنند و این امر باعث شد تا از مراجعه حضوری بیش از 600 هزار نفر جلوگیری شود.
وی به اصلاحات برخی از بخش نامه ها و ابلاغ های صورت گرفته به این سازمان اشاره و گفت: اصلاحات خوبی در این زمینه انجام شده است که به عنوان مثال در گذشته فرآیند درمانی فردی که میخواست بیمه پرداز تامین اجتماعی شود پروسه ای طولانی داشت که این امر در حال حاضر تنها با مراجعه به پزشک معتمد تامین اجتماعی انجام می شود مگر اینکه فرد بیماری خاصی داشته باشد که در اینصورت با نظر پزشک معتمد برای ادامه تشخیص پرونده وی به کمیسیون پزشکی استان ارجاع می گردد.
مدیرکل تامین اجتماعی قم در ادامه به راه اندازی شعبه و باجه های این اداره کل در مناطق مختلف شهر اشاره و گفت: راه اندازی شعبه چهار تامین اجتماعی در منطقه نیروگاه قم با 22 هزار بیمه شده، سه هزار کارفرما و سه هزار مستمری بگیر و بخش قابل توجهی از کارگران ساختمانی که در این منطقه زندگی می کنند توانسته  بار مراجعات به سایر شعب را کاهش دهد.
وی به برون سپاری و واگذاری بخشی از خدمات تامین اجتماعی به بخش خصوصی اشاره و گفت: در حال حاضر 16 خدمتی که از سوی تامین اجتماعی ارائه می شد به بخش خصوصی واگذار شده است.
موسوی در ادامه به نظارت های مستمر اداره کل تامین اجتماعی قم اشاره و بیان کرد:در سال گذشته 16 هزار و 800 مورد نظارت انجام و نزدیک به 1300 کارگاه جدید که از دو تا 10 نفر کارگر داشتند شناسایی شدند.
وی با اشاره به بیمه قالیبافان گفت:نزدیک به 11 هزار نفر در قم تحت پوشش بیمه قالیبافان بودند که بیمه 2 هزار و 300 نفر از آنها به دلیل عدم اشتغال واقعی بیمه شده در شغل قالی بافی قطع شده است.
مدیرکل تامین اجتماعی استان قم با اشاره به اینکه برای پذیرش بیمه افراد در زمینه قالیبافی باید از سوی دولت تامین بودجه صورت گیرد و از طرفی دیگر باید نیازسنجی کامل در استان صورت گرفته شود تا افرادی که واقعا در این شغل فعالیت می کنند تحت پوشش بیمه قالیبافی قرارگیرند.
وی با اشاره به خدمات تامین اجتماعی و قانون این سازمان گفت: قانون تامین اجتماعی از بهترین قوانین تدوین شده در کشور است که هنوز نیز نسبت به مدت زمان زیادی که از آن می گذرد دارای کارایی بسیار خوبی است هر چند در بخش هایی نیازمند اصلاح است.
موسوی به پرداخت حق بیمه های کارفرمایان اشاره و ابراز داشت: متاسفانه هنوز در برخی از کارگاه ها کارفرمایان در پرداخت های حق بیمه کارگران تعلل می کنند و این در حالی است که درصد پرداخت های تامین اجتماعی از میزان دریافتی های آن بیشتر است.
وی تعداد بیمه شدگان اصلی تامین اجتماعی در استان قم را 221هزار نفر ذکر و خاطر نشان ساخت:بیمه شدگان اجباری،خاص،توافقی و بیکاری به ترتیب مقام های اول تا چهارم بیمه شدگان در استان را به خود اختصاص داده اند.
مدیرکل تامین اجتماعی استان قم تعداد کل بیمه شدگان تحت پوشش در بخش بیمه توافقی در استان را 134 هزار نفر ذکر کرده و افزود:از این تعداد تحت پوشش 41 هزار نفر بیمه شده اصلی و 93 هزار نفر تبعی آنان هستند.
وی از طلاب و روحانیون،رزمندگان و بسیجیان،مداحان و شاعران،اعضای سازمان نظام پزشکی،خادمان مساجد و باربران بعنوان واجدان شرائط استفاده از بیمه توافقی نام برده و تصریح کرد:بزرگترین گروه بیمه شدگان توافقی تامین اجتماعی در استان قم را تشکیل میدهند.
سید مجتبی موسوی درادامه این مصاحبه با بیان اینکه یکی از خدمات سازمان پرداخت بیمه بیکاری به کسانی است که به عللی از کار اخراج شده و یا به عوامل دیگر از گردونه کار خارج می شوند می باشد ،تعداد بیمه شدگان اصلی بیمه بیکاری دراستان قم را  1237 نفر اعلام کرد.
وی با بیان اینکه استان قم در سطح کشور با کمترین تعداد بیمه بیکاری مواجه است تصریح کرد:مقرری بگیران بیمه بیکاری تامین اجتماعی در استان قم فقط نیم درصد بیمه شدگان اصلی را شامل می شوند.
وی میزان پرداختی بایت بیمه بیکاری در سال 93 را ده میلیارد تومان عنوان کرد.
وی تعداد مستمری بگیران اصلی تامین اجتماعی قم را 35 هزار نفر عنوان کرده و تاکید کرد:بازنشستگان 49  درصد مستمری بگیران را در استان تشکیل میدهند و مستمری بگیران فوت (45 درصد) و مستمری ازکارافتادگی(6 درصد) به ترتیب در رده های دوم و سوم قرار دارند.
سید مجتبی موسوی گفت:در سال 93 بیش از 7 میلیارد تومان بابت تعهدات کوتاه مدت سازمان تامین اجتماعی در استان قم پرداخت شده است که در مقایسه با سال 92 از آن 10 درصد افزیش داشته است.
وی افزود: این مبلغ بابت کمک هزینه های بارداری،اروتز و پروتز،ازدواج،غرامت نقص عضو،کفن و دفن ،غرامت دستمزد ایام بیماری و ... به بیمه شدگان تامین اجتماعی استان پرداخت گردید.
مدیرکل تامین اجتماعی قم پرداخت تعهدات بلند مدت در سال 93 را بیش از 285 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت:این مبلغ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد 36 درصدی برخوردار بوده و بابت انواع مستمری بازنشستگی،ازکارافتادگی و بازماندگی پرداخت شده است.
وی میزان مطالبات معوق تامین اجتماعی قم از کارفرمایان را 65 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود:بیش از 28 میلیارد تومان از این بدهی به 3 شرکت بزرگ استان تعلق دارد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com