کد خبر ۲۶۲۷۳ انتشار : ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۴

حضور جدی قم در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

با برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، استان قم نیز همچون سنوات گذشته در این نمایشگاه حضور جدی داشته است و این استان توانسته جایگاه خوبی در حوزه نشر برای خود در این نمایشگاه مهیا کند.

به گزارش قم نا ، از آنجایی که یکی از برنامه‌های امسال اختصاص دادن یک روز به هر استان است، استان قم نیز در روز 17 اردیبهشت برنامه‌هایی نظیر نقدی کتاب، رونمایی از کتاب و تئاتر خیابانی و پخش مستند داشت.

وحیده گرجی از شاعرانی است که در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب، از کتاب وی با عنوان شرف شمس رونمایی شد و این بانوی شاعر که همواره در زمینه اشعار آئینی نقش برجسته‌ای داشته، درباره کتاب خود می‌گوید: مجموعه اشعار آئینی شرف شمس از نخستین اشعارم است که مربوط به اشعار سال 86 می‌شود.

وی با بیان این‌که باید در انتشار اشعار دقت داشت، عنوان می‌کند: با توجه به اینکه اشعار جدید من نیاز به نقد و بررسی بیشتری داشتند، بنابراین در این کتاب از آن‌ها استفاده نکردم و اشعار چاپ شده با محور ائمه اطهار(ع) هستند که در انتشارات جمهوری چاپ و در این نمایشگاه رونمایی شد.

گرجی عضو هیئت مدیره انجمن شعر طلاب کشور بوده و دو کتاب دیگر از اشعار آئینی با محوریت فاطمی هم گرد‌آوری کرده و به چاپ رسانده است که این دو جلد به عنوان هدیه به اصحاب هنر و فرهنگ در نمایشگاه هدیه داده شد.

وی از قیمت کتاب‌ها انتقاد می‌کند و می‌گوید: قیمت کتاب‌ها برای مخاطبان و خریداران مناسب نیست و اگر قیمت مناسب‌تری در نظر گرفته شود، قطعا علاقه‌مندان راحت‌تر می‌توانند به تهیه کتاب‌های مورد نظر خود بپردازند.

حامد حجتی معاون فرهنگی، هنری اداره‌کل ارشاد و فرهنگ اسلامی قم نیز نمایشگاه کتاب را یکی از بزرگترین رخداد‌های فرهنگی کشور می‌داند و بیان می‌کند: نمایشگاه کتاب فرصتی را فراهم کرده تا جمعی از مردم و اصحاب هنر و فرهنگ از مزایای آن بهره‌مند شوند.

وی ادامه می‌دهد: در نظر داریم تا در این نمایشگاه بخشی از توانمندی‌های قم را به نمایش بگذاریم و به معرفی فرهنگ و هنر قم بپردازیم، علاوه بر این یکی از ویژگی‌های قم حضور اهالی فرهنگ و هنر در این نمایشگاه به صورت جدی است.

معاون فرهنگی، هنری اداره‌کل ارشاد و فرهنگ اسلامی قم اضافه می‌کند: سعی شده تا برنامه‌های خوبی تدارک دیده شود تا دوستانی که به نمایشگاه می‌آیند، بهره کافی و وافی ببرند.

حجتی در ادامه می‌گوید: اصولا به نظر می‌رسد فضاهای فرهنگی کشور، مجموعه‌های فعال در عرصه فرهنگ و کسانی که در حال تولید فکر هستند، گاهی در اجتماعاتی از این دست حضور جدی داشته تا به ایجاد انگیزه و تبادل تجربیات بپردازند.

وی از بازدید 150 نفر از اهل رسانه از این نمایشگاه خبر می‌دهد و یادآور می‌شود: این تعداد از اصحاب فرهنگ و هنر به صورت متمرکز از قم از نمایشگاه بین‌المللی کتاب بازدید کردند و عده زیادی نیز به صورت شخصی به این نمایشگاه آمدند و کتب مورد نیاز خود را تهیه کردند.

حجتی با اشاره به اینکه برگزاری این برنامه‌ها در مسیر فرهنگی است، خاطرنشان می‌کند: در سال 93 چندین حرکت در حوزه کتاب در استان انجام شده و سعی شد میزبانی هنرمندان اتفاق بیفتد و تسهیلاتی برای آنها نیز در نظر گرفته شد تا اصحاب فرهنگ بتوانند از حوزه کتاب استفاده کنند.

معاون فرهنگی هنری اداره‌کل ارشاد و فرهنگ اسلامی خواستار توجه بیشتر به حوزه کتاب می‌شود و می‌گوید: کتاب حوزه‌ای است که باید توجه ویژه‌ای به آن شود، ولی به دلیل مشکلات اعتباری نمی‌توان اقدامات خوبی انجام داد، امسال حتی بن کاغذی تولید نشد و از بن‌‌هایی که در سال‌های قبل بود، استفاده شد.

مصطفی ملایی نایب رئیس کمسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب تهران بیان می‌کند: برنامه‌های در نظر گرفته شده برای نمایشگاه برای این است که توانمندی‌های این استان نمایش داده شود.

وی با اشاره به اینکه امسال قمی‌ها با انگیزه بیشتری در نمایشگاه حضور داشته و انرژی زیادی داشتند، خاطرنشان می‌کند: نمایشگاه‌ها زبانی برای ارائه تفکرات و اندیشه‌های جامعه است و هرچه این نمایشگاه‌ها توسعه پیدا کنند، ویترین گردانی صورت می‌گیرد.

نایب رئیس کمسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر قم ادامه می‌دهد: هر کسی محصول خود را عرضه می‌کند و این نمایشگاه‌ها در راستای یکی از ابعاد بازاریابی برای محصولات فرهنگی است.

ملایی به اهمیت حضور هنرمندان در نمایشگاه اشاره کرده و بیان می‌کند: هنرمندان از دو بعد موثر هستند یکی اینکه با مردم در ارتباط هستند و نیاز‌ها و سخنان مردم را می‌شنوند و فکر می‌کنند که چطور آن را تبدیل به زبان هنر کنند و از سوی دیگر محصولات خود را عرضه می‌کنند و همه اینها دست به دست هم می‌دهد که رویدادی قابل توجه رقم بخورد.

قم را دومین مرکز چاپ و نشر کشور می‌نامند و این استان بعد از تهران در عرصه چاپ و نشر حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و در عرصه نشر کتب دینی یکی از مراکز مهم دنیا به شمار می‌رود. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ناشران فعال در این استان با آن روبه‌رو هستند، عرضه کتب منتشر شده است که در نمایشگاه کتاب به بهترین شکل این امکان مهیا شده است و در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران این فرصت به خوبی مهیا شده است.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com