به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قمنا) به نقل از خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام مهاجرنیا در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با موضوع «بررسی ابعاد قیام 19 دی مردم قم» افزود: ما برای بازخوانی قیام 19 دی نیاز به افرادی داریم که 19 دی سال 57 را رقم زدند افراد بزرگی مانند آیت الله حسین نوری، آیت الله مکارم شیرازی، طاهری خرم آبادی، مومن قمی، فاضل، یزدی، مشکینی و... که همگی شاگرد امام بودند و یا سایر شخصیت هائیکه به صورت مستقیم و غیرمستقیم تحت تاثیر تفکر امام خمینی (ره) بودند.
وی با اشاره به نبود نیرو و افراد تاثیرگذار خاطر نشان کرد: آن قیام متناسب با شرایط ان روز جامعه بود و ما برای پیاده کردن 19 دی 1400 وآرمانهای آن نیاز به نیرو داریم.
وی به شرایط و وضعیت آن دوران اشاره کرد و گفت: سال 55 فضای باز سیاسی از طرف کارتر به شاه دیکته شده بود و شاه را برای انجام این کار تحت فشار قرار دادند و با تصور آنکه تهدید امنیتی وجود ندارد فضا قدری باز شد و بخشی از زندانیان سیاسی آزاد شدند و از سخت گیریهای قبل مقداری کاسته شد.
مهاجرنیا با اشاره به خاطرات شاه در این خصوص گفت: شاه ایجاد فضای باز سیاسی را در آن دوران توطئه امریکا علیه خویش میداند که به دلیل گران شدن قیمت نفت، غرب قصد برکناری شاه را داشته و به این دلیل تاکید زیادی بر روی ایجاد فضای باز سیاسی در کشور داشتند و این عامل بهانهای برای بروز نارضایتی مردم شد.
وی ادامه داد: در سالهای 55 و 56 فضا کشور نسبتا باز بود و تنشهای زیادی رخ نمیداد تا آنکه در آبان ماه 56 شهادت حاج آقا مصطفی اتفاق افتاد و ارسال تلگرافها و پیامهای تسلیت وبرگزاری مجالس ترحیم باز دوباره امام (ره) را بر سر زبانها اند اخت و سپس در 17 دی ماه داریوش همایون وزیر وقت اطلاعات با نام مستعار رشیدی مطلق اقدام به انتشار مقالهای توهین آمیز به امام خمینی (ره) کرد و جرقهای زده شد که منجر به قیام مردم شد.
وی بیان داشت: جامعه شناسان در تحلیل انقلابها میگویند که باید به نقطه عطفها در انقلابها توجه کرد چراکه این نکات بسیار مهم و تاثیرگذارند و در ماجرای 19 دی مبدا قیام حوزه و مرجعیت است و در آن زمان قم نماد و معرف حوزه و مرجعیت بود.
مهاجرنیا با تاکید بر اینکه باید قیام 19 دی به عنوان عبرت مورد بازخوانی قرار گیرد، گفت: طبق نظر یک نویسنده غربی انقلاب اسلامی را به سرطان تشبیه کرده است که بعد از خارج کردن غده سرطانی، بیماری از جاهای دیگر بدن سر باز میکند و به تدریج بدن را فرا میگیرد، یادآور شد: تحلیل در مورد دوم خرداد نیز چنین است که نمیتوان آن را ضد نظام اسلامی دانست و آن را پدیدهای ضدانقلابی توصیف کرد. در حقیقت دوم خرداد بازتولید اندیشههای انقلاب در قالب و چهره دیگری است که تضمین کننده انقلاب اسلامی است.
وی در خصوص ماجرای دوم خرداد گفت: انقلاب اسلامی بخاطر فشار اقتصادی آن دوران به مرحله انفجاری رسیده بود و آن رخداد مانند دمل چرکی برای خروج عفونت از پیکره انقلاب بود و نمیتوان از آن تصور تخریب نظام را داشت.
مهاجرنیا تاکید کرد: اگر انقلاب اسلامی میخواهد که تضمین شود باید این نقاط عطف شناسایی و بررسی شود و بازسازی و بازخوانی آنها باید متناسب با شرایط روز جامعه باشد.
وی تصریح کرد: برای بازخوانی این قیام نباید به سال 57 بازگردیم چراکه الان آن روحیه انقلابی وجود ندارد و در آن زمان تجربه 43 ساله را نیز نداشتیم، ولی اکنون دارای تجربههای جدید و آدمهای جدیدی هستیم و 43 سال تجربه مدیریت جهادی داریم.
وی ادامه داد: در آن دوران بسیاری از شعارها، باورها و اعتقادات غیر کارشناسی، کلی، انتزاعی و مبهم بود، ولی اکنون شفافیت رخ داده است و در حقیقت ویژگی اسلام این است که متناسب با زمان و اقتضائات روز بازسازی میشود؛ بنابراین اگر قیام 19 دی بازسازی شود منشا یک تحول و شادابی ونشاط خواهد بود.
وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر بازخوانی و بیان ابعاد قیام 19 دی گفت: همه تحلیلها در سایه مشکلات و گرفتاریها خودش را نشان میدهد. ما دیگر پاسخگوی سال 57 نیستیم بلکه باید پاسخگوی سوالات و شرایط امروز جامعه باشیم و مردم دیگر با پاسخهای سال 57 قانع نمیشوند.
وی بیان داشت: اکنون نیز با وجود همه مشکلات، مردم ذاتاً و فطرتاً هنوز اسلام را میخواهند و اسلام را مطابق با فطرت خود میدانند؛ بنابراین باید اسلام را به شکل صحیح بازسازی وعرضه کرد، ولی متاسفانه اکنون با وجود این همه نیروی انقلابی، نیروی تاثیرگذار مانند افراد موثر در قیام 19 دی 57 را نداریم.
این پژوهشگر مسائل سیاسی ادامه داد: در آن دوره دو شدت عصبانیت و خشم رژیم شاهنشاهی و شدت خشم مردم در برابر هم قرار گرفتند و تلاقی این دو شدت باعث شد کنترل اوضاع از دست نظام سلطنتی خارج شود و انقلاب رخ دهد بنابراین باید از تلاقی دو شدت عبرت بگیریم وبا تلطیف فضای اجتماعی وآرامش بخشی به جامعه وامید افزایی بتوانیم گردنههای سخت را پشت سر بگذاریم ومردم ما شاهد کار آمدی نظام اسلامی باشند وکسی نتواند این چرخه را از گردونه خارج کند.
حجت الاسلام ابوالفضل اربابی یکی از مبارزان دوران انقلاب و از فعالان قیام 19 دی سال 57 نیز در این جلسه گفت: اگر ما هرساله درسالگرد قیام 19 دی صرفاً به تکریم این قیام بپردازیم، ولی عبرتی از آن نگیریم هیچ خاصیت و اثری نخواهد داشت.
وی افزود: اگر در 19 دی، جمعی شهید یا زخمی نمیشدند انقلابی شکل نمیگرفت، آیا امکان ندارد موجی نا خواسته در کشور شکل بگیرد؟
وی با تاکید بر بررسی علل و عوامل قیام 19 دی 57 گفت: اکنون نیز کشور با شرایط نامناسبی، چون مسائل اجتماعی، اقتصادی و بیکاری و گرانی و مهاجرت نخبگان مواجه است که باید برای کارآمدی بیشتر کار وتلاش کرد تا انقلاب اسلامی از آسیبهای پیش رو حفظ شود.
در ادامه این جلسه مدیرمسئول روزنامه 19 دی درخصوص تشریح ابعاد 19 دی در قم گفت: برای بزرگداشت قیام 19 دی نباید تنها به تکریم عنوان آن بسنده کرد بلکه باید ریشهها و عوامل ایجاد آن مورد بررسی قرار گیرد.
مرتضی داستانی افزود: رژیم شاهنشاهی با آن همه قدرت در برابر جرقه 19 دی از بین رفت و برچیده شد و همه اینها آموزهای مفید برای حکومت داری است.
وی خاطر نشان کرد: الان بهترین فرصت برای تجزیه و تحلیل قیام 19 دی است تا از آموزهها و عبرتهای آن استفاده کنیم و مسئولین هرچقدر میتوانند از حجم نارضایتی مردم کم کنند.
وی شرایط کنونی را بسیار حساس عنوان کرد و افزود: نباید اجازه دهیم همان عواملی که باعث پیروزی و شکل گیری انقلاب اسلامی شد باعث ضربه زدن به انقلاب شود.
در ادامه این نشست عضو سابق شورای اسلامی شهر قم با بیان خاطراتی از دوران قیام 19 دی گفت: در ابتدای سال۵۷ در شهر ساری دادگاهی برای محاکمه ۲۴ نفر تشکیل شد تا ما را محاکمه کنند وکیل ما عکس امام (ره) را ازجیب دراورد و در دفاع از ما گفت اینها از مرجعیت دفاع کردند از مرجع تقلید شان دفاع کردند.
مهندس باقرپناهی خاطر نشان کرد: شاه با اعلام فضای باز سیاسی میخواست فضا سازی کند، چون روز قبل از دادگاه به ما گفته بودند که ما شما را محاکمه میکنیم، ولی بعد از یکی دو روز فضا عوض شد و ما را برای محاکمه به دادگاه علنی آوردند و اجازه وکیل گرفتن را به ما دادند.
وی بااشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب به مناسبت سالروز قیام 19 دی مردم قم افزود: مردم مرجعیت را باور داشتند و باور مردم به مرجعیت از عوامل مهم شکل گیری قیام 19 دی بود چراکه دین از این مسیر به مردم رسیده است بنابراین برای دفاع از آن محکم ایستادند.
وی ادامه داد: قیام ۱۹ دی ریشههای متنوعی داشت که یکی از آنها رحلت و یا شهادت مرحوم حاج آقا مصطفی خمینی (ره) بود. در چهلم ایشان در مسجد ارک تهران آقای روحانی منبر رفت و در آنجا برای اولین بار عنوان "امام" را برای امام خمینی (ره) استفاده کرد و با استناد به این آیه وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا، گفت: آیت الله خمینی باید فرزندش را میداد که تا امام شود.
باقرپناهی تاکید کرد: بعد از شهادت حاج آقا مصطفی قیام ۱۹ دی شکل گرفت و در۱۷ دی با مقاله روزنامه اطلاعات میخواستند مرجعیت امام خمینی (ره) راهدف قرار دهند، ولی خود مراجع به میدان آمدند در حقیقت اگر مخالفان بتوانند مرجعیت را بزنند دیگر چیزی از دین باقی نخواهد ماند.
وی با اشاره به اینکه همیشه جدال حق و باطل بوده افزود: آن موقع این تفکر بوده که مرجعیت را بزنند الان هم برخی همین تفکر را دارند و مرجعیت را هدف قرار میدهند، اگر مرجعی طبق سلیقه برخی حرف نزند، برنمی تابند لذا الان هم باید برای دفاع از مرجعیت اقدامات شایستهای را انجام داد.
وی تصریح کرد: این که الان حضرت آقا از غیرت دینی و پیروی مردم از مرجعیت صحبت میکنند توجه دقیق ایشان به این نکته است چراکه الان برخی به دنبال کم رنگ کردن نقش مراجع هستند وقصد تضعیف مرجعیت را دارند لذا باید مراقب جایگاه مرجعیت شیعه باشیم.