دبیر هنری کارگاه ملی پوستر وحدت با اشاره به جریانی موسوم به موج نو در عرصه طراحی در غرب گفت: دنیای غرب توانسته از این فضا در جنگ نرم به خوبی بهره ببرد و با بهرهگیری از عرصه گرافیک مفاهیم نادرست خود را در جامعه منتشر کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم به نقل از ستاد خبری جشنواره پوستر وحدت، مسعود نجابتی در مراسم افتتاحیه کارگاه جشنواره ملی پوستر وحدت که با حضور 90 نفر از طراح مطرح کشوری در سالن آفتاب مسجد مقدس جمکران برگزار شد در سخنانی اظهار کرد: امروز شاهد گردهمایی طراحان جوان و خوب کشور در قم هستیم و در واقع یک اردوی جهادی فرهنگی با حضور هنرمندان و طراحان شکل گرفته است تا بتوانند در مدت سه روز برای مهمترین موضوع جهان اسلام که همانا وحدت است راه حلهای بصری پیدا کنند.
دبیر هنری کارگاه ملی پوستر وحدت (حبلالله) بیان کرد: از کارگاه ملی پوستر وحدت انتظارات زیادی وجود دارد و جامعه منتظر است تا پوسترهایی با مفاهیم وحدت اسلامی را به نظاره بنشیند.
نجابتی با بیان اینکه تعریف و نگاه ما از پوستر در حقیقت به عنوان یک رسانه است افزود: پوستر تنها یک اثر هنری صرف همانند یک تابلوی نقاشی نیست بلکه یک رسانه است و رسالتی را به دوش میکشد و قرار است مفاهیمی را به دیگران منتقل کند.
دبیر هنری کارگاه ملی پوستر وحدت (حبل الله) در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی از ویژگیهای یک پوستر خوب اظهار کرد: پوستری خوب است که در آن شاهد ابهام تصویری نباشیم چرا که چنین پوستری نمیتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند.
وی افزود: ممکن است یک ایده در ذهن یک هنرمند شکل بگیرد اما نتواند آن را در یک اثر شفاف پرورش دهد و به مخاطب ارائه کند.
نجابتی گفت: ابهام بصری در پوستر در حقیقت بدان معنی است که هنرمند نتوانسته با استفاده از ترکیب بندی و فنون بصری و تکنیکهای رایج مفهوم مورد نظر خود را به مخاطب ارائه دهد و در واقع هنرمند در پرداخت کار با مشکل مواجه شده است.
دبیر هنری کارگاه ملی پوستر وحدت (حبلالله) با بیان اینکه به اعتقاد کارشناسان ترکیب بندی نامناسب در یک اثر مهمترین و بزرگترین مانع در مسیر برقراری ارتباط موثر هنرمند با مخاطب است افزود: ترکیببندی نامناسب امروز از جمله آفاتی است که هنرمندان با آن روبه رو هستند به خصوص در فضای کاری امروز که هنرمند روشهای خلاقانه را دنبال میکند.
نجابتی با بیان اینکه وضوح تصویر از ویژگیهای یک پوستر خوب است ادامه داد: پیام در یک پوستر باید به خوبی و با وضوح نسبی ارائه شود و در حقیقت آن مفهوم برای مخاطب قابل شناسایی باشد.
وی گفت: یکی از دلایلی که برخی از پوسترها نتوانستهاند ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کنند دلیلش آن است که قصد و هدف تولید آن اثر برای توزیع انبوه و نمایش گسترده نبوده است و تنها برای ارائه به جشنوراه بوده و گاهی دیده میشود برخی از پوسترها نتوانستهاند با بهره گیری از عناصر بصری و نوشتاری، رعایت ترکیببندی مناسب و استفاده از تصاویر تاثیرگذار با مخاطب ارتباط برقرار کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه امروز در غرب جریانی موسوم به موج نو در عرصه طراحی راه افتاده است که البته غالب نیست و جریان ضعیفی به شمار میرود افزود: دنیای غرب توانسته از این فضا در جنگ نرم به خوبی بهره ببرد و با بهرهگیری از عرصه گرافیک مفاهیم نادرست خود را در جامعه منتشر کند.
دبیر هنری کارگاه ملی پوستر وحدت (حبلالله) بیان کرد: هدف طراحان انقلابی و مذهبی در عرصه گرافیک یک هدف مقدس است تا بتوانند مفاهیم ارزشی، اسلامی و انسانی را در جامعه ترویج کنند که متاسفانه از سوی برخی متهم به ارتجاع میشوند.
نجابتی اضافه کرد: موثرترین روش برای برقراری ارتباط با مخاطب وضوح تصویر است و در یک پوستر تا تصویر واضح نباشد ارتباط موثر با مخاطب برقرار نمیشود.