استاد حوزه علمیه نجف اشرف با بیان اینکه امام شناسی در دو بعد اسمی و وصفی باید مورد توجه فضلاء حوزههای علمیه قرار بگیرد، بر تحقیق فضلاء در کتب مرجع مهدویت به ویژه منتخب الاثر آیتالله صافی گلپایگانی تاکید کرد.
به گزارش قم نا ، آیتالله سید محمود بحرالعلوم میردامادی ظهر امروز در سومین جلسه از سلسله مباحث «آفاق الولایه فی فقه الامامه» که در مرکز جهانی حضرت ولی عصر (عج) و با حضور جمعی از فضلا و مستبصرین کشورهای مختلف برگزار شد، با اشاره به اینکه طلاب و مستبصرین حوزههای علیمه قم و نجف اشرف باید روی معرفت الله و معرفت ائمه، خاصه امام زمان(عج) کار کنند بیان کرد: طلاب و فضلاء باید هنگام بازگشت به کشورها و شهرهای خود بتوانند به شبهات عقیدتی مردم شهر خود پاسخ دهند، وظیفه شناسترین طلبه، طلبهای است که بر روی بحثهای معرفتی کار کرده باشد.
وی ادامه داد: امام صادق (ع) میفرمایند برترین فریضه برای انسان معرفت پروردگار، بعد معرفت رسول و پس از آن معرفت امامی که به او اقتدا میکند، است.
استاد حوزه علمیه نجف با طرح این سئوال که امام را چگونه بشناسیم ابراز کرد: طبق روایت امام را باید به اسم و صفاتش بشناسیم و این بالاترین و برترین فرایض بعد از معرفت خدا و معرفت رسول است.
آیتالله بحرالعلوم میردامادی با بیان اینکه گاهی معرفت به اسم و گاهی به صفت است بیان کرد: خدای متعال را به آثارش میشناسیم و گاه شناخت قبل از نگاه به آثار است که البته این نوع شناخت خاص معصومین(ع) است.
وی با تاکید بر اینکه صوفیه با برهان و استدلال مخالف هستند ابراز کرد: صوفی معتقد است استدلال پای چوبی است و با پای چوبی نمیتوان راه رفت. باید پرسید چرا صوفیه با برهان مخالف هستند؟ چون حرفهایی دارند که با برهان مطابقت ندارد، صوفیه با خواب و به قول خودشان با شهود پیش میروند و مطالبشان با برهان نمیخواند. اینها برهان را مردود میدانند در حالی که در قرآن و مکتب اهلبیت(ع) برهان و بکار بردن استدلال تدریس شده است.
بنیانگذار مرکز جهانی حضرت ولی عصر (عج) افزود: گروههای انحرافی منشعب از صوفیه برای رونق بازارشان اول چیزی که محکوم میکنند، برهان است. صوفیه موجب شدند در جوامع سنی و شیعه کلاس برهان و استدلال تضعیف شود، اینها با دروغگویی، تعریف خواب و یا مکاشفههای شیطانی حرف خود را پیش میبرند، ما خیلی باید مراقب باشیم که به این مسائل گرفتار نشویم.
آیت الله بحرالعلوم میردامادی گفت: خداشناسی در قرآن با استدلال، برهان و دلیل بیان شده است و در عرفان قرآنی نفی استدلال نیست.
وی با بیان اینکه طبق فرموده امام صادق(ع) برای امام شناسی در ابتدا باید به اسم حضرت معرفت پیدا کنیم ادامه داد: معرفت اسمی همان معرفت شناسنامهای است، باید پرسید آیا در کلاس امام شناسی معرفت اسم مطرح است. در روایات هر دو معرفت آمده است. هم معرفت اسمی و هم معرفت وصفی و ما ماموریم که امام را هم به معرفت اسمی و هم معرفت وصفی بشناسیم ولی در ابتدا باید به معرفت اسمی بپردازیم.
استاد حوزه علمیه نجف اشرف با اشاره به کتابهای الحجه کافی، غیبت نعمانی، غیبت طوسی، کمالالدین و منتخب الاثر به عنوان کتب مرجع مهدویت بیان کرد: معرفت اسمی امام زمان(عج) در این کتابها آمده است. به عنوان مثال آیت الله صافی گلپایگانی بیش از 200 حدیث گردآوری کرده است که گفته امام زمان(عج) از فرزندان امام علی (ع) است، این چه موضوعی را نشان میدهد؟ سپس احادیث فراوان آوردهاند که امام زمان(ع) از فرزندان حضرت زهرا(س) است، اینها برای خارج کردن کسانی که مصلح واقعی نیستند قید میشود چرا که در روایت آمده است امام زمان(عج) فرزند امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) است.
آیت الله بحرالعلوم میردامادی ادامه داد: در بیش از 200 حدیث در منتخب الاثر آمده است که ایشان از فرزندان امام حسین(ع) هستند. زید هم پسر امام حسین(ع) است، ما احادیث فراوان داریم که امام زمان(عج) نهمین فرزند امام حسین(ع) است، آیا زید نهمین فرزند امام حسین(ع) است؟ پس با این احادیث زید خارج میشود.
وی با اشاره به اینکه در مطالعه و بررسی مذاهب مختلف غیر الهی و منحرف در نقاط مختلف جهان در نهایت به ریشه یهودی آن میرسیم، گفت: سیاستهای زاییده شده یهود برای این است که امام زمان واقعی و مهدویت را بشکنند و در جوامع اسلامی اختلاف بیاندازند و برای دستیابی به این هدف دست به جعل حدیث هم میزنند.
استاد حوزه علمیه نجف اشرف ادامه داد: جعل حدیث در برابر احادیث صحیح پیامبر خدا (ص) برای این بود که ولایت و مهدویت از مسیر اصلی خود خارج شود و افراد نالایق و منحرف به نام خلیفه و پیشوا بر مردم حکومت کنند.
آیتالله بحرالعلوم میردامادی ضمن تاکید بر مطالعه کتاب منتخب الاثر توسط فضلاء ابراز کرد: کتاب شریف مکیال المکارم و منتخب الاثر باید در حوزهها تدریس شود و بحمدلله این کار در حوزه علمیه نجف آغاز شده است.
منبع : فارس