کد خبر ۲۵۹۴۶ ۱۱۳۹ بازدید انتشار : ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۶

قم در سالروز وفات بانوی صبر و استقامت غرق در عزا

شهر مقدس قم در سالروز وفات بانوی صبر و استقامت، راوی راستین نهضت عاشورا حضرت زینب کبری (س) یکپارچه سیاهپوش و غرق در عزا و ماتم است.

به گزارش قم نا ، عاشقان و شیفتگان خاندان عصمت وطهارت (ع) دیشب و امروز در شهر مقدس قم با برپایی آیین های عزاداری، عشق و علاقه خود را به حضرت زینب کبری (س) نشان دادند.

حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) نیز یکپارچه سیاهپوش شده و صدای قرآن و نوحه سرایی مداحان اهل بیت (ع) از ماذنه های آن به گوش می رسد.

به همین مناسبت برنامه های مذهبی شامل سخنرانی و عزاداری از روز گذشته در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد جمکران آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

زائران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) نیز با شرکت در آیین های عزاداری همگام با مجاوران حرم کبریایی در سوگ حضرت زینب کبری به سینه زنی پرداخته و این مصیبت را به کریمه اهل بیت (س) تسلیت گفتند.

در بیوت آیات عظام تقلید و دفتر مقام معظم رهبری در قم نیز آیین هایی به همین مناسبت طی دیشب و امروز برپا شده و سخنرانان درخصوص زندگانی حضرت زینب(س) مطالبی را بیان کردند.

مسجد مقدس جمکران و مقابر امامزادگان نیز دراین روز غم بار شاهد برگزاری آیین های عزاداری و سخنرانی با حضور زائران و مجاوران است.

پنجم جمادی الاولی پنجم هجری قمری، خانه کوچک حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) در مدینه با قدوم دختری از تبار بهشتیان غرق نور و شادی شد، زینب به معنای زینت پدر، نامی بود که برای او برگزیدند.

زینب کبری سومین فرزند حضرت فاطمه زهرا (س) و امام علی بن ابیطالب (ع) است، حضرت زینب در واقعه کربلا حاضر بود و پس از آن نیز هنگام اسارت، در دفاع از حقانیت برادر خود، همانند امام زین العابدین(ع) نقشی ویژه داشت.

او در دوره کودکی از چشمه معرفت الهی جدش رسول اکرم(ص)، پدرش حضرت علی(ع) و مادرش حضرت فاطمه(س) سیراب شد و الفبای ایثار، گذشت، صبر و استقامت آموخت تا در میدان امتحانی چون عاشورا سربلند بیرون آید.

این الگوی عفاف و پاکدامنی از همان کودکی ناملایماتی چون غم وفات حضرت محمد(ص) و سپس شهادت مادر ارجمندش را با بردباری و شجاعت تحمل کرد و برای پدر و برادران در جایگاه ولایت همچون تکیه گاهی محکم بود و چون سنگی صبور آلام و اندوه اعضای خانواده اش را از ظلم ها و جورهایی که به ناحق به آنها روا می شد، به جان می خرید و تمام تلاش خویش را برای نشر اسلام حقیقی به کار می بست.

شجاعت و رشادت حضرت زینب(س) در واقعهی عاشورا، ممتازترین صفحه از کتاب پرافتخار زندگی این بانوی بزرگ اسلام است، چرا که ایشان پس از تحمل شهادت مظلومانه امام حسین(ع) و دیگر عزیزانشان در کربلا، سختی و غم اسارت را با شکیبایی پشت سر نهاد و با سخنانی کوبنده و افشاگرانه لرزه بر پیکر یزیدیان انداخت و پیام آور عاشورا شد.

سرانجام آموزگار مکتب بردباری و رشادت پس از سال ها رشادت و روشنگری در پانزدهم رجب 63هجری قمری، به دیدار حق شتافت و پیکر مطهر ایشان در دمشق به خاک سپرده شد که اینک زیارتگاه عاشقان و ارادتمندان اهل بیت(ع) است.

حضرت زینب(س) با به تصویر کشیدن الگوی واقعی یک زن مسلمان، آیین بردباری و شجاعت را در راه دستیابی به حق و بیان حقانیت جاودانه ساخت.

منبع : ایرنا