تولیت مسجد مقدس جمکران استغفار دائمی را مانع از دچار شدن انسان به غفلت دانست و گفت: استغفار دائم همان شستوشوی دائم است، بنابراین باید ما در تمام لحظات در کنار شکر، حمد و تسبیح خداوند برای اعمالمان استغفار داشته باشیم.
به گزارش قم نا به نقل از روابط عمومی مسجد مقدس جمکران، حجتالاسلام محمدحسن رحیمیان در هفتاد و یکمین جلسه شورای معاونان این مکان مقدس که با حضور تولیت، معاونان و مدیران ارشد در سالن جلسات برگزار شد، اظهار داشت: خداوند متعال همه اعمال ما را با علم در روز قیامت بازگو خواهد کرد و هرگز خدا غائب نبوده، نیست و نخواهد بود، بنابراین باید در همه لحظات متذکر باشیم که عالم محضر خداست و او از همه چیز آگاه است.
وی علم خدا را وسیع دانست و افزود: خداوند متعال نه تنها از اعمال ظاهری که از آنچه در سینههای ما هست و در دلهای ما میگذرد نیز آگاه است و حتی آن چیزهایی که خود انسان هم نمیداند ولی در انسان وجود دارد، مانند آثاری که گناهان بر قلب انسان باقی میگذارند و خود انسان از آنها آگاه نیست، را هم خدا میداند.
تولیت مسجد مقدس جمکران به روایتی از پیامبر اعظم(ص) اشاره کرد و گفت: این روایتی است که حضرت امام خمینی(ره) بارها آن را میخواندند و برداشت ما از این روایت آن است که هر چه قلب پاکتر و شفافتر باشد، آن وقت سر سوزنی غبار ناشی از تلاقی با مظاهر دنیا هم برای او کدورتی ایجاد میکند که سبب 70 بار استغفار برای پیامبر اعظم(ص) میشود.
وی با اشاره به آیه 58 سوره مجادله بیان کرد: خداوند متعال اعمال ما را احصا میکند ولی ما یادمان میرود، بنابراین اینکه میگویند گناه صغیره در صورت تکرار حکم گناه کبیره را دارد، به این علت است که تکرار آن ذره ذره آثاری را در روح و قلب انسان باقی میگذارد و متراکم میشود که گاهی اوقات کشندگی و مهلک بودنش از آن گناه کبیره که یک بار مرتکب میشود، بیشتر است.
رحیمیان ادامه داد: علت دیگر تبدیل شدن گناه صغیره در صورت تکرار به گناه کبیره نیز آن است که تکرار گناه صغیره آنچنان رسوب مستحکمی روی قلب انسان باقی میگذارد که دیگر انسان نمیفهمد با گذشت زمان چه بلایی بر سر خودش آورده است.
وی استغفار دائمی را مانع از دچار شدن انسان به غفلت دانست و خاطر نشان کرد: استغفار دائم همان شستوشوی دائم است، بنابراین باید ما در تمام لحظات در کنار شکر، حمد و تسبیح خداوند برای اعمالمان استغفار داشته باشیم، در مورد صحبتهایمان، نگاهمان، فکرمان و تمام اعمالمان این احتمال را بدهیم که شاید بیفایده بوده و برای آن استغفار کنیم.