کد خبر ۱۲۵۶۸۱ ۸ بازدید انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۷

طلای سبز قم به بازار رسید؛ برداشت 3 هزار تُن گردو از باغات

بیش از یک ماه است که باغ‌های گردوی قم به بار نشسته‌اند و درختان یکی یکی در انتظار زمین گذاشتن بار سنگین‌شان هستند؛ باری به سنگینی 3 هزار تن؛ باغداران هم برای چیدن محصول سر از پا نمی‌شناسند، که قرار است حاصل دسترنج یک ساله خود را روی سفره ببینند ...

- اخبار استانها -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، این ایام که فصل پاییز سفره زردرنگ خود را بر سینه طبیعت گسترانیده است، برداشت گردو از باغات گردوی مناطق کوهستانی خلجستان، دستجرد، جعفرآباد و کهک در استان قم، آغاز شده و زندگی دوباره‌ای به طبیعت این مناطق بخشیده است.

باغداران این مناطق هر ساله از اوایل شهریور کار برداشت گردو را آغاز می‌کنند و حدود 2 ماه مشغول به فعالیت هستند.

آنها کار برداشت این محصول مقوی و ارزشمند را یک تفریح نشاط بخش می‌دانند و می‌گویند: هر ساله برای رسیدن این ایام لحظه شماری می‌کنیم و گاه اقوام و آشنایان نیز از شهرها برای کمک به برداشت گردو راهی روستاها می‌شوند.

1400 هکتار باغ گردو در قم

شرایط مناسب این مناطق زمینه تولید گردوی مرغوب را برای گردوکاران فراهم کرده به طوری که گردوی تولیدی در قم برای خود نام و نشانی دست و پا کرده و صادر هم می‌شود.

باغداران این روزها مشغول برداشت محصول گردو هستند‌‌ و پیش بینی برداشت امسال 1.5  تن گردو در هر هکتار است که در صورت تحقق، رشد 30 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

بیش از 1400 هکتار از باغات استان قم را باغ‌های گردو تشکیل می‌دهد و کهک و جعفرآباد بیشترین باغ گردو را دارند.

این روزها بازار خرید و فروش این محصول خوشمزه داغ است و باغداران گردوهای همراه با پوست سبز را با توجه به نوع کیفیت، بین 30 تا 50‌ هزار تومان به فروش می‌رسانند‌.

صادرات به کشورهای عربی

 قیصری یکی از باغداران کهک، به خبرنگار تسنیم گفت: 400 درخت گردو دارم که محصول حاصل از آن حدود 3 تا 4 تن است‌. 

وی با بیان اینکه امسال با آفاتی مانند کرم سیب و کرم خراط مواجه هستیم، افزود: ارتقاع زیاد درختان گردو، کار سمپاشی و مبارزه با آفت را سخت کرده است.

 حاج کاظمی؛ یکی دیگر از باغداران نیز با بیان اینکه یکی از قدیمی‌ترین درختان گردوی باغم‌ را حدود 280 تا 300 سال تخمین زده‌اند، به تسنیم گفت:‌ گردوهای ما علاوه بر خارج از استان به کشورهای عربی هم صادر می‌شود.

گردوی تازه؛ 50 هزار/ گردوی خشک 250 هزار تومان

این باغدار با اشاره به اینکه در فصل خرید و فروش گردو قرار داریم، گفت: قیمت هر کیلو گردوی تازه همراه با پوست سبز بین 30 تا 50 هزار تومان است. تفاوت قیمت به‌خاطر نوع و میزان کیفیت محصولات است‌.

حاج کاظمی افزود: قیمت هر کیلو گردوی خشک و بدون پوست نیز بین 230 تا 250 هزار تومان است.

وی با بیان اینکه به طور میانگین روزانه 2 تن گردو را پوست‌گیری می‌کنیم، گفت: قبلا با استفاده از کارگر عملیات پوست گیری گردوها انجام می‌شد و نهایت می‌توانستیم روزی 200 کیلو را پوست‌کنی کنیم‌، اما الان با استفاده از دستگاه‌های مخصوص پوست‌کنی روزانه 2 تن گردو را پوست‌گیری می‌کنیم‌.

آفات درختان گردو و سختی‌های مبارزه با آنها

رمضانی؛ کارشناس حفظ نباتات جهادکشاورزی شهرستان کهک اما در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در قم، به آفات این محصول اشاره کرد و گفت: درخت گردو دو آفت عمده دارد که یکی از آن کرم سیب و دیگری کرم خراط است. وجود کرم سیب روی درختان گردو به این دلیل است که روی درختان سیب به خوبی با این آفت مبارزه نشده است.

وی ارتفاع زیاد درخت گردو را یکی از عوامل موفق نبودن مبارزه با آفات عنوان کرد و افزود: ارتقاع زیاد درختان کار سمپاشی را سخت کرده و این موضوع سبب خسارت به محصولات شده است.

 برداشت 1.5 تن گردو از هر هکتار باغ

کارشناس حفظ نباتات جهاد کشاورزی شهرستان کهک با بیان اینکه پیش‌بینی عملکرد برای هر هکتار باغات گردو 1.5 تن گردوی خشک است، گفت: در باغاتی که اصلاح و سرشاخه‌کاری شده، شاهد افزایش قابل توجه محصول هستیم.

رمضانی با اشاره به اینکه حدود 40 هکتار از باغات را اصلاح و سرشاخه کاری کرده‌ایم، افزود: اصلاح الگوی کشت و آبیاری مناسب، بهترین راهکار افزایش عملکرد باغات است.

وی در بخش دیگری از گفت‌و‌گو با بیان اینکه برداشت گردو از اوایل شهریور در نقاط مختلف استان آغاز شده است، یادآور شد: برداشت محصولات تا اواخر مهر ادامه دارد.

برداشت 3 هزار تن گردو/ 2600 بهره‌بردار

 کاظم سعادت خاتونی؛ معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم نیز در این مورد گفت: باغات گردوی قم در مناطق کوهستانی استان قرار گرفته‌ است و 2 هزار و 600 بهره‌بردار مشغول برداشت گردو از باغات قم هستند.

وی افزود: براساس پیش‌بینی‌ها، در سال‌جاری حدود سه‌هزار تُن محصول از باغات گردو در این مناطق کوهستانی و سردسیر استان برداشت خواهد شد.

سعادت خاتونی بیان کرد: مناطق کوهستانی استان که آب کافی و با کیفیت دارند برای تولید گردو مناسب هستند و باغداران قمی بومی این مناطق از این ظرفیت به خوبی استفاده می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: با توجه به زمان‌بر بودن فرآیند باردهی کامل درخت گردو، در سال‌های گذشته اقدام‌های لازم برای برداشت هرچه بهتر محصول از سوی بهره‌برداران صورت گرفته‌است.

خطراتی که گردوی قم را تهدید می‌کند

سعادت خاتونی با اشاره به این که به طور معمول گردوی قم باکیفیت و دارای طعم مناسبی است، گفت: رقم گردوی استان، بیشتر رقم رسمی یا بومی است و ارقام جدید هم در مناطق مختلف سرشاخه‌کاری شده‌ که هدف از آن افزایش عملکرد در واحد سطح و کاهش خسارت سرمای دیررس بهاره است.

وی با اشاره به خطرات محیطی که روند تولید گردو در باغات استان را تهدید می‌کند، ادامه داد: در مواقعی به علت تنش‌های شدید دمایی استان و گرمای شدید، درصد سیاه شدن مغز گردو بیشتر از حد معمول شده و ظرفیت تولید محصول کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از تسنیم و بنابر این گزارش در فصل برداشت، علاوه بر تکاپوی باغداران، بازارهای استان نیز حال و هوای طلای سبز به خود می‌گیرد و بساط دست فروشان در کنار خیابان‌های شهر پهن می‌شود تا تحفه‌ای ارزشمند و مرغوب باشد برای زائران و کسانی که به این شهر زیارتی آمده‌اند تا به عنوان یک سوغات بسیار خوشمزه همراه سوهان به ارمغان ببرند.


https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/