کد خبر ۱۲۴۱۳۶ ۷۳ بازدید انتشار : ۱۹ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۱

صادرات توت‌ قم به اروپا و کشورهای حاشیه خلیج فارس

رئیس جهاد کشاورزی بخش قاهان در قم از پیش بینی برداشت یک هزار و ۲۰۰ تن توت در این استان خبر داد و گفت: بخش بزرگی از این توت‌ها به کشورهای عربی، اروپایی و آمریکایی صادر می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرگزاری تسنیم، استان قم با متوسط عملکرد حدود سه و نیم تن توت در هکتار از نظر سطح زیر کشت و تولید، رتبه‌ چهارم کشور را دارد و حدود 90 درصد توت‌های استان به صورت فرآوری شده ( شیره توت و آجیل) به سایر استان‌ها و خارج از کشور صادر می‌شود.

بیش از 1100 بهره‌بردار توت در قاهان سه رقم توت غنی هراتی و مشهدی و بومی را برداشت می‌کنند. بازار اصلی توت استان قم علاوه بر بازار داخلی، استان تهران و شهر‌های همجوار و در مرحله بعد کشور‌های حاشیه خلیج فارس، کشورهای اروپایی و آمریکایی صادر می‌شود.

 توتستان‌های بخش قاهان در استان قم قطب تولید توت‌های صادراتی است و سهم بزرگی از این صادرات مربوط به کشورهای خارجی است. برداشت این توت‌های مرغوب آغاز شده و تا پایان تیر هم ادامه دارد.

قم قطب تولید توت در کشور

صالحی؛ رئیس جهاد کشاورزی بخش قاهان بیان کرد: توتستان‌های استان قم‌ 560 هکتار است که 490‌هکتار از آن سهم بخش قاهان است.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی که داشتیم، پیش‌بینی می‌شود در سال حدود یک هزار و 200 تن برداشت توت داشته باشیم‌‌‌ که یک هزار تن آن مربوط به قاهان است.

رئیس جهاد کشاورزی بخش قاهان از صادرات توت‌ها به خارج از کشور خبر داد و گفت: بخش بزرگی از این توت‌ها به کشورهای عربی، اروپایی و آمریکایی صادر می‌شود که از نظر اقتصادی بسیار خوب و بصرفه است.

صالحی با بیان اینکه با توجه به شرایط خوب صادرات، کشت توتستان‌ها روند افزایشی دارد، افزود: تلاش می‌کنیم تا روی‌صادرات این محصولات بیشتر تکیه کنیم.