کد خبر ۸۲۵۰۹ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۹

شناسایی 10 هزار هکتار از مساحت استان قم برای کاشت نهال

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، رائد کمالی مقدم ظهر امروز در نشست ستاد هفته منابع طبیعی استان قم که در سالن جلسات اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم برگزار شد، با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی به خود اختصاص می‌دهند، اظهار کرد: از مجموع این مساحت،  22 هزار و 342 هزار هکتار مساحت اراضی جنگلی، 723 هزار هکتار مساحت اراضی مرتعی و 176 هزار هکتار نیز مساحت اراضی بیابانی است.

وی از افزایش مساحت بیابان‌های استان قم یاد کرد و افزود: اکنون 105 هزار هکتار از مساحت بیابانی استان قم به کانون تولید ریزگرد تبدیل شده است که مناطق قابل احیا در این مساحت گسترده شناسایی و مورد مطالعه قرار گرفته و هر ساله پروژه‌های مختلف در این محدوده‌ها دنبال می‌شود.

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با اشاره به شرایط کوه نمک به‌عنوان یکی از نقاط بحرانی استان قم تصریح کرد: مساحت این منطقه بیش از 29 هزار هکتار است هر چند پروژه‌هایی در این منطقه انجام شده اما بازهم نیازمند اجرای پروژه‌های بیشتری هستیم.

وی با بیان اینکه در سال 98 شاهد افزایش اعتبارات منابع طبیعی هستیم، گفت: 572 هکتار سطوح پروژه‌های بیولوژیکی سال گذشته بوده است که این آمار در سال جاری به دو هزار و 157 هکتار رسیده که هزار و 150 هکتار آن به منطقه کوه نمک اختصاص داشته است.

کمالی مقدم با اشاره به اینکه بیش از 10 هزار هکتار عرصه بیابانی شناسایی کرده‌ایم که امکان کاشت نهال در این مساحت وجود دارد، تصریح کرد: هر چند اعتبارات ملی افزایش قابل توجهی داشته است اما طی دو سال اخیر نتوانسته‌ایم از اعتبارات استانی استفاده کنیم که امیدواریم در ادامه کار منابع طبیعی شاهد رفع این خلا باشیم.

سرپرست معاونت آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم ادامه داد: توزیع نهال میان مردم از سال 87 یک روند نزولی داشته است و این آمار در سال 87 نزدیک به 194 هزار بوده که در سال گذشته به 66 هزار و 850 اصله نهال رسیده است با این وجود تلاش می‌کنیم تا توزیع نهال امسال نیز در دستور کار قرار گیرد.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com