کد خبر ۱۲۴۱۳۱ انتشار : ۱۸ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۹
اختصاصی قم‌نا/

ناتوانی اپلیکیشن محیط زیست از نمایش شاخص هوای آلوده قم/ بیابان‌زدایی اولویت استان نیست!

بنا بر اطلاعیه اداره کل محیط زیست استان قم شاخص کیفیت هوای شهر قم در روز دوشنبه هجده تیر به 797 رسیده و پیش بینی‌ها حاکی از ادامه این وضعیت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، این عدد در حالی است که برنامه سامانه پايش كيفی هوای كشور تنها قادر به نمایش عدد 495 است که این موضوع نشان می‌دهد، هوای قم بیش از انتظار این سامانه آلوده است!

بنا بر پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان قم گرد و خاک و ورزش باد شدید همچنان تا روز چهارشنبه هوای قم را تحت تأثیر قرار خواهد داد و وزش باد تا ۷۰ کیلومتر در ساعت و اجتماع وقوع گرد و خاک همچنان برای شهر قم پیش‌بینی می‌شود.

به گفته مدیر اداره‌کل محیط‌زیست استان قم، بخش مهمی از مساحت این استان که به بیابان تبدیل شده و از ابتدای سال جاری حدود 30 روز _معادل یک‌چهارم کل روزهای سپری شده‌ سال_ هوای قم آلوده بوده و وضعیت ناسالمی داشته‌ است.

محمد حسین بازگیر در گفت‌وگو با خبرنگاران پیرامون چرایی علت بروز پدیده گرد و غبار در قم، گفت: استفاده بیش از حد از منابع آب زیرزمینی و چرای بی‌ضابطه دام، بسیاری از مراتع را نابود کرده و باعث ایجاد 40 هزار هکتار کانون‌های بحرانی گرد و غبار در استان شده است.

رئیس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم نیز اعتبارات کنونی تخصیص داده شده برای مقابله با بیابان‌زایی را ناچیز عنوان و در ادامه خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۱ اعتباری که از محل استانی برای این موضوع تخصیص پیدا کرده، ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است. 

وی اضافه کرد: با این اعتبارات نمی‌شود با بیابان‌زایی مقابله کرد، وقتی اعتبارات استانی تا این حد کم است یعنی گرد و غبار اصلا اولویت استان ما نیست.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com