کد خبر ۱۲۳۲۴۲ انتشار : ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۶
اختصاصی قم‌نا/

قدرناشناسی شهردار از گشایش‌های بی‌سابقه دولت در قم

شهردار قم در حالی از ۳ مصوبه اجرا نشده سفر دور نخست رییس جمهوری به قم سخن می‌گوید که از گشایش‌های بزرگ و کم‌سابقه دولت در شهر قم بی‌تفاوت عبور می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم در جلسه روز گذشته «۱۷ اردیبهشت» شورای اسلامی شهر قم، با انتقاد از وضعیت اجرایی نشدن مصوبات سفر دور نخست رییس جمهوری به قم تاکید کرد که فقط 2 مصوبه دولت در رابطه با شهرداری قم اجرا شده است. اشاره مشخص شهردار قم به دو مصوبه در خصوص احداث گرمخانه افراد بی سرپناه و همچنین اقدامات مربوط به اجرای طرح‌های توسعه ای در بلوار پیامبر اعظم است.

نگاه منصفانه و کوتاه در خصوص اقدامات دولت سیزدهم در رابطه با قم اثبات می‌کند که دولت بیشترین و بزرگ‌ترین گشایش‌های ممکن را در خصوص قم طی نزدیک به 3 سال گذشته انجام داده است. گشایش‌هایی که از زمان استان شدن قم سابقه نداشته است.

شهردار قم در سخنان خود بدون اینکه اشاره ای به گشایش‌های دولت در قم داشته باشد به چند مصوبه اشاره می‌کند که بیشتر آنها به خاطر اختلاف نظر بین دولت و شهرداری یا مشکلات حقوقی، اجرایی نشده است. اختصاص ۲۵ درصد از کاربری‌های تجاری منطقه پردیسان، اختصاص ۸۰ هکتار اراضی معوض برای تملک ریل راه آهن و اختصاص ۳۰ هکتار اراضی برای آزادسازی کاربری‌های معارض بوستان جوان سه مصوبه ای است که سقائیان نژاد روی آنها دست می‌گذارد.

شهردار قم در این جا یک طرفه به قاضی می‌رود، وی در حالی دولت را مقصر عدم اجرایی چند مصوبه در خصوص مدیریت شهری می‌کند که هیچ اشاره به اقدام بزرگ دولت در واگذاری اراضی 32 و 48 هکتاری پردیسان برای بازآفرینی شهری بیش از 10 طرح بر زمین مانده قم نمی‌کند که سال‌ها امکان توسعه و بازگشایی هسته مرکزی شهر را گرفته بود.

وضعیت آشفته هسته مرکزی شهر، سکونتگاه‌های غیررسمی، خانه‌های در حریم دکل برق، جمع آوری ریل‌های متروکه، کمبود پارکینگ‌های عمومی، معضلات محلات قدیمی مانند دروازه ری و چهل اختران، گره‌های ترافیکی پیرامون حرم مطهر مانند ادامه بلوار عمار یاسر و چندین طرح بر زمین مانده دیگر که سال‌ها غبار بی توجهی بر روی آن نشسته بود در دولت سیزدهم با یک تصمیم شجاعانه در واگذاری اراضی 32 و 48 هکتاری شهرک پردیسان بعنوان پشتوانه مالی اجرای آنها، به ثمر نشسته است.

هرچند اعتبار و احیاناً گزارش کار و افتخار اجرای این طرح‌ها در نهایت به اسم شهرداری ثبت می‌شود و نامی از گشایش‌های دولت در واگذاری و همراهی‌ها به میان نمی‌آید اما اگر نگاه منصفانه ای داشته باشیم متوجه می‌شویم که اگر رویکرد و روال سابق در دولت‌ها در خصوص اراضی 48 و 32 هکتاری حاکم بود، وضعیت آشفته اطراف حرم، پریشان‌تر از گذشته بود.

شهردار قم در حالی تیر عدم همراهی را به سوی دولت نشانه می‌گیرد که برخی از پروژه‌هایی که کارفرمای آن شهرداری قم بوده پس از گذشت چند سال از وعده تکمیل و بهره برداری از آنها هنوز وضعیت نامعلومی دارند که متروی قم از بارزترین آنهاست. عملیات اجرایی متروی قم در دهه 90 آغاز شد و قرار بود که طی 6 سال 14 ایستگاه آن به طول 14.8 کیلومتر در اختیار شهروندان قرار بگیرد که با گذشت 13 سال از آن، هنوز بهره برداری از 2 ایستگاه به طول 6 کیلومتر هیچ چشم انداز روشنی ندارد.

وضعیت آشفته و بلاتکلیف پارکینگ ضلع شرقی حرم مطهر که برغم تامین مالی مهم آن توسط دولت در قالب اراضی 48 هکتاری پردیسان نیز جای پرداختن بیشتر ندارد. ایجاد مانع برای جلوگیری از تکمیل مونوریل برای بیش از 10 سال و تحمیل هزینه چندین برابری برای بهره برداری از آن در دولت سیزدهم و ده‌ها طرح بر زمین مانده قم نیز بخشی از کارنامه شهردار قم است.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com