کد خبر ۱۲۵۶۵۲ ۱۰ بازدید انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۶

نمادهای دینی در معماری شهرهای مذهبی حذف نشود

رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: یکی از اشکالات کنونی در نظام شهرسازی شهرهای مذهبی، حذف و ناپدیدشدن نمادهای دینی مانند گنبد، مناره و غیره به‌خاطر نوع کاربری‌های اطراف حرم‌های مطهر است.

- اخبار استانها -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، علی نیّری در دومین نشست خبری رویداد ملی ایده پردازی سقاخونه که امروز در سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد، اظهار کرد: شیراز در کنار مشهد، قم و طبس به عنوان سه کلان‌شهر خاص به عنوان ارکان اصلی زیارت در کشور و ظرفیت مختلف در حوزه گردشگری می‌تواند تأثیر ویژه‌ای در توسعه زائرپذیری و فرهنگ زیارت داشته باشد.

وی افزود: ظرفیت های شهرداری‌ها در یک دهه اخیر از فضای کاربری، کوچ آرامی به سمت کارهای نرم افزاری و فرهنگی داشته که این اقدام ارزشمند است و می‌توان آینده روشنی متصور شد.

رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی ،اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: نهادها، سازمان‌ها و ادارت بسیاری وجود دارند که ذاتاً برای توسعه فرهنگ زیارت ایجاد شدند اما امروز شاهد این هستیم که شهرداری ها در این حوزه فعال هستند و به نظر می‌رسد تمام گروه های مختلف می‌توانند در کنار این رویداد، گام برداشته و در حوزه فرهنگ زیارت تاثیرگذار باشند.

وی تصریح کرد: شهرهای ایران با تنوع فرهنگی متفاوتی چون مذهبی، قومی، جغرافیایی لازم است تا به واسطه رویدادهای این چنینی از ظرفیت های یکدیگر برای جذب زائر استفاده کنند.

نیّری با بیان اینکه دین اسلام و مذهب شیعه مرزها را طی کرده و کشور های مختلفی در مراسمی چون پیاده روی اربعین ابراز علاقه و همدردی کردند، تصریح کرد: در سطح ملی در کشور، فرایندی باید تعریف شود تا زائران ضمن زیارت بتوانند از ظرفیت شهرهای دیگر استفاده کنند.

وی با اشاره به اهمیت مسئله زیارت در شهر شیراز، اضافه کرد: شهرداری شیراز تاکنون تولیدات متنوعی به زبان‌های مختلف تولید کرده و تلاش شده تا حرم را با ظرفیت‌های موجود معرفی شود، ولی در مقایسه با شهرهایی مانند قم و مشهد در ابتدای مسیر است و به کمک این شهرها در مسیر توسعه زیارت نیازمند است.

رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: یکی از اشکالات کنونی در نظام شهرسازی شهرهای مذهبی، حذف و ناپدیدشدن نمادهای دینی مانند گنبد، مناره و غیره به‌خاطر نوع کاربری‌های اطراف حرم‌های مطهر است.


https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/